MFA de Heerd

In één jaar tijd is in Heerde Oost een nieuwe multifunctionele accommodatie (MFA) gebouwd. Het gebouw huisvest vier… | »

Buenos Aires

Op de Kop van de wijk Lombok plaatste Façadis Geveltechniek in de bijzonder vormgegeven buitenschil van het bijzondere… | »

VMRG-lid:
Façadis Groep

MOUT

In een paar maanden is de voormalige Euro-bioscoop - in 1912 gebouwd als luxe autosalon - omgetoverd tot een foodhall met… | »

VMRG-lid:
H. Baars BV

A'DAM Toren

De A’DAM Toren aan het IJ in Amsterdam, ook wel bekend als de voormalig Shell toren, is in opdracht van aannemer JP van… | »

Restaurant en Leeuwenverblijf Diergaarde Blijdorp

Zowel het leeuwenverblijf als het restaurant zijn Rijksmonumenten die compleet gerenoveerd en aangepast zijn aan de moderne… | »

VMRG-lid:
JM VAN DELFT & ZN

Van der Valk

Het nieuwe hotelcomplex van Van der Valk langs de A12 bestaat uit 150 luxe kamers en 15 multifunctionele vergader- en… | »

VMRG-lid:
Rollecate Groep

Van der Valk

Het nieuwe hotelcomplex van Van der Valk langs de A12 bestaat uit 150 luxe kamers en 15 multifunctionele vergader- en… | »

VMRG-lid:
Rollecate Groep

Buenos Aires

Op de Kop van de wijk Lombok plaatste Façadis Geveltechniek in de bijzonder vormgegeven buitenschil van het bijzondere… | »

VMRG-lid:
Façadis Groep

MOUT

In een paar maanden is de voormalige Euro-bioscoop - in 1912 gebouwd als luxe autosalon - omgetoverd tot een foodhall met… | »

VMRG-lid:
H. Baars BV

Restaurant en Leeuwenverblijf Diergaarde Blijdorp

Zowel het leeuwenverblijf als het restaurant zijn Rijksmonumenten die compleet gerenoveerd en aangepast zijn aan de moderne… | »

VMRG-lid:
JM VAN DELFT & ZN

A'DAM Toren, Amsterdam

VMRG-leden Alkondor Hengelo BV *
*) is projectbeheerder

Opdrachtgever Lingotto
Architect Felix Claus en Dick van Wageningen Architecten Amsterdam (ontwerpend architect). Oever Zaaijer Architecten Amsterdam (uitvoerend architect)
Aannemer JP van Eesteren
Opleverdatum Augustus 2016
Provincie Noord-Holland


Projectcategorie

Thema's

Projectomschrijving

De A’DAM Toren aan het IJ in Amsterdam, ook wel bekend als de voormalig Shell toren, is in opdracht van aannemer JP van Eesteren compleet gerenoveerd. De toren is omgetoverd tot een hippe uitgaansgelegenheid. Naast een ronddraaiend restaurant, twee clubs en een hotel heeft de toren op 80 meter hoogte een skybar met panoramadek. Alkondor Hengelo heeft de complete aluminium invulling van dit markante gebouw voor rekening genomen.


De plint en de kroon zijn uitgevoerd in vliesgevels en de bijna 800 betonelementen zijn voorzien van speciaal ontwikkelde aluminium kozijnen. De ronde semi-structurele en de voorover hangende gevel in de kroon op een hoogte van circa 70 meter maken het aansprekende project zo mogelijk nog specialer. Daarnaast is de toren deels voorzien van kozijnen met ruiten van maar liefst 18m²! Ook bij A’DAM stond BIM weer centraal en is het tekenwerk in 3D uitgewerkt.'

 

De gevelelementen in de rechte gevels zijn door Kawneer geleverd. Er is een oplossing geleverd voor een doorkijkgat in het observatiedek. Daar sta je op dik glas in de vloer en kijk je 22 verdiepingen naar beneden! De afdeling Product Solutions van Kawneer heeft daarnaast, in samenwerking met de gevelbouwer Alkondor Hengelo, een speciale oplossing ontworpen voor de extreem grote ruiten in de puien van de toren, waarvan de ruiten een afmeting hebben van wel 3 bij 6 meter. Deze ruiten in A’dam Toren wegen maar liefst 1.850 kilo per stuk! Het ontwerp is gebaseerd op de RT 72 Reflex met gepatenteerde isolatietechnologie van Kawneer.

 

Ook de kozijnprofielen zijn aangepast op verzoek. Kawneer heeft hiervoor het buitenste profieldeel speciaal ontwikkeld, ook weer met de RT 72 Reflex als basis. Hierdoor blijven de goede isolatie en kwaliteit gewaarborgd, maar is het wel een product op maat.

 

De aluminium kozijnen zijn door Kawneer ontworpen en de materialen ervoor zijn aan Alkondor geleverd. Alkondor Hengelo heeft deze geproduceerd en beglaasd. Vervolgens zijn ze bij betonfabrikant Veluwe Beton in de betonnen kaderelementen geplaatst, naar de bouw getransporteerd en gemonteerd. Door te werken met dubbele kaderelementen, was maar de helft van het aantal hijsbewegingen nodig. Door de engineering en voorbereiding kon de gevel van de betonnen toren in acht weken tijd worden gedicht.

 


« Terug