Vechthaven

Op een prachtig gebied aan de Vecht tussen Maarssen en Oud-Zuilen zijn meerdere riante woningen… | »

Strijp S Blok 63

In het creatieve hart van Eindhoven zijn in 2017 aan de Philitelaan drie nieuwe woonblokken met… | »

MOUT

In een paar maanden is de voormalige Euro-bioscoop - in 1912 gebouwd als luxe autosalon - omgetoverd… | »

NOW

Op Park 20|20 verrijst het eerste multi-tenant gebouw: NOW. Het moderne, transparante en duurzame… | »

Jan Bommerhuis

Het voormalige Jan Bommerhuis aan de Wibautstraat in Amsterdam werd jarenlang gehuurd door de… | »

Van Spaendonckhuis

Mede op basis van een ruime hoeveelheid ervaring in het moderniseren van bestaande bouw verkreeg… | »

«« Terug

Geslaagde presentatie op de vakbeurs Gevel

29-01-16 De rol van de metalen gevelsector in een circulaire economie

Op woensdag 27 januari spraken Stingo Huurdeman en Martijn Veerman, namens de VMRG en AluEco, op GEVEL2016 over de rol van de metalen gevelsector in een circulaire economie. Ook de gevelindustrie, en daarmee de VMRG, heeft aan den lijve ondervonden dat er een crisis heeft plaatsgevonden. Het aantal partners en leden is terug gelopen van 300 voor de crisis (2007) tot 190 erna (2015). Zij willen investeren in de toekomst in de vorm van onderzoek naar circulaire economie en de hieromheen hangende nieuwe business modellen. 

 

Wanneer op straat wordt gevraagd: ‘wat is duurzamer hout of aluminium?’, zal al snel hout als eerst genoemd worden. Vanuit het lineaire model, het take-make-waste principe, wordt aluminium als een zeer vervuilend materiaal gezien. Niet voor niets staat de productie van 1 ton aluminium gelijk aan het energieverbruik van 3 vierpersoons huishoudens in één jaar. Maar wanneer we het materiaal binnen het circulaire gedachtegoed plaatsen, in de totale levenscyclus, dan is er ineens nog maar 0,15 van de huishoudens nodig. De winst van aluminium ligt dus in het hergebruik van het materiaal. In Europees opzicht komt daar nog bij dat wij zelf niet beschikken over de grondstoffen (bauxiet) en daardoor afhankelijk zijn van landen als Australië, China en Brazilië. Vanuit de gevelindustrie raken wij het materiaal kwijt op het moment dat het in een gebouw wordt gestopt. Om dit vervolgens terug te halen zijn wij afhankelijk van sloopaannemers, recyclebedrijven en schroothandelaren.  

 

Veel van het end-of-life aluminium dat vrijkomt uit gebouwen gaat verloren naar buiten Europa. De voornaamste oorzaken hiervan zijn de vrijemarkthandel, goedkope logistiek en arbeid, minder strenge milieunormen en financiële impulsen vanuit de overheden. Zo was het enkele jaren geleden goedkoper om met een schip vanuit de haven van Rotterdam naar Shanghai te varen, dan met een vrachtwagen naar Kerkrade te rijden. De gevelindustrie wil verantwoordelijkheid nemen voor de producten die zij maken en de diensten die zij leveren. Momenteel wordt er gekeken naar een vorm van certificering over de hele keten (van gevelbouwer tot sloop en van recycling tot omsmelten) om de meerwaarde van de materialen in Europa te houden en te benutten. 

Rondom de gefragmenteerde bouwketen, waarbij iedereen op zijn eigen eilandje leeft, is het proces van essentieel belang. De prijs die wordt gerekend voor een kozijn bestaat voor het grootste deel uit processen en voor een klein deel uit materiaalkosten: beheers je de processen, dan is de winst aanzienlijk te vergroten. Vanuit het onderzoek Business Modellen voor Circulair Bouwen (BMCB), in samenwerking met Real Capital Systems, worden al de processen uit de bouwketen in kaart gebracht. Vanuit hier wordt gekeken naar nieuwe business modellen met andere eigendomsvormen. Eén van deze vormen is een Product Service Systems (PSS). Deze vorm wordt in een consortiumverband, samen met de TU-Delft onderzocht: een geïntegreerde oplossing aanbieden op basis van dienstverlening. Een ander eigendomsmodel waar naar wordt gekeken is het ‘statiegeld’ principe. Hierbij wordt de gevel aangeboden en aan het einde van de levensduur weer teruggenomen door de gevelbouwer. 

 

Figuur: Energieverbruik en CO2 uitstoot voor de productie van 1 ton aluminium. (Bron: AluEco)

Foto: Jantine Albers-RenovatieProfs