B*Mine / Toren 1 Overhoeks

B*Mine Amsterdam: Één partij aan de gevel voor optimale bouwsnelheidAmsterdam heeft er een nieuwe… | »

Jan Bommerhuis

Het voormalige Jan Bommerhuis aan de Wibautstraat in Amsterdam werd jarenlang gehuurd door de… | »

Entreegebouw Keukenhof

De wereldwijd bekende bloemententoonstelling Keukenhof heeft een volledig nieuw entreegebouw dat… | »

Vechthaven

Op een prachtig gebied aan de Vecht tussen Maarssen en Oud-Zuilen zijn meerdere riante woningen… | »

Stadskantoor Timmerhuis

Stadskantoor Timmerhuis in Rotterdam was een project voor zowel Rollecate als GevelBeheer-… | »

Telesto

Kantorenpaviljoen Telesto aan de Fred. Roeskestraat is een toplocatie in Amsterdam.   Het kantoor… | »

MOUT

In een paar maanden is de voormalige Euro-bioscoop - in 1912 gebouwd als luxe autosalon - omgetoverd… | »

Van Spaendonckhuis

Mede op basis van een ruime hoeveelheid ervaring in het moderniseren van bestaande bouw verkreeg… | »

Strijp S Blok 63

In het creatieve hart van Eindhoven zijn in 2017 aan de Philitelaan drie nieuwe woonblokken met… | »

Musis Sacrum

De parkdeuren van vijf bij acht meter elk, zijn niet de enige onderscheidende kwaliteit van het… | »

Zonder opsmuk

Huis NL 22-2 in Nieuw Leyden (1) wordt ‘het Huis van de Barones’ genoemd. Het statige voorkomen van dit woonhuis is ongetwijfeld de aanleiding voor de bijnaam. 


Het geheel in baksteen uitgevoerde huis is voorzien van ramen die verscholen gaan in de diepe negges van het metselwerk. Ik beschouw de bijnaam als een groot compliment. Het verwijst naar de analogie die Adolf Loos gebruikte in zijn essay ‘Ornament en Verbrechen’: een huis vertoont zich aan de buitenwereld als een goed geklede gentleman, en niet als een getatoeëerde wilde. In dit geval als een goed geklede vrouw. Zonder opsmuk, omdat zij zo zelfverzekerd is dat zij zich niet hoeft te uiten met haar kleding. Zij toont haar lingerie niet aan de buitenwereld.


Lees verder... (publicatie in vakblad GevelBouw)