Jan Bommerhuis

Het voormalige Jan Bommerhuis aan de Wibautstraat in Amsterdam werd jarenlang gehuurd door de… | »

Vechthaven

Op een prachtig gebied aan de Vecht tussen Maarssen en Oud-Zuilen zijn meerdere riante woningen… | »

Van Spaendonckhuis

Mede op basis van een ruime hoeveelheid ervaring in het moderniseren van bestaande bouw verkreeg… | »

NOW

Op Park 20|20 verrijst het eerste multi-tenant gebouw: NOW. Het moderne, transparante en duurzame… | »

MOUT

In een paar maanden is de voormalige Euro-bioscoop - in 1912 gebouwd als luxe autosalon - omgetoverd… | »

Strijp S Blok 63

In het creatieve hart van Eindhoven zijn in 2017 aan de Philitelaan drie nieuwe woonblokken met… | »

Station Luik-Guillemins

Station Luik-Guillemins maakt ambities glashelder

Treinreiziger vindt dynamiek, comfort en veiligheid onder één transparant dak

Ruimte voor grote passagiersstromen, kaarsrechte perrons en een luxe, comfortabele reizigersomgeving. De treinen van de TGV stellen hoge eisen aan de stations die zij aandoen. Een daarvan is Luik-Guillemins, gelegen op de lijn Brussel-Keulen. In 1994 besloten SNCB Holding, Infrabel en Euro Liège TGV tot een metamorfose van het station, dat toen flink verouderd was. De lat lag hoog: niet alleen qua functionaliteit, ook qua uitstraling moest Luik-Guillemins zich manifesteren als een van de belangrijkste knooppunten in het Europese spoorwegnet.

De beste architecten werden uitgedaagd om van het oude stationsgebouw een architectonisch hoogstandje te maken. Het waren de kunstzinnige ideeën van Santiago Calatrava die de opdrachtgever het meest wisten te bekoren. Niet zo vreemd als je bedenkt dat deze Spaanse toparchitect ook al tekende voor o.a. de telecommunicatietoren van Montjuïc (Barcelona), de Alamillo Brug in Sevilla en het Milwaukee Art Museum. Ook de uitdagende ontwerpen van de stations in Zürich, Lyon en Lissabon staan op zijn naam.

Lees verder... (publicatie in vakblad GevelBouw)


Meer informatie van AGC Flat Glass
Meer informatie van architect Calatrava